|
|
FORCYL FORGÓKAMARÁS TERMÉKCSALÁD
A
FORCYL forgókamarás szabadalomcsalád
alapján kifejlesztett új, korszerű elven
működő áramlási berendezések a
mezőgazdaság és ipar területén igen
széles körben használhatóak többféle
kiviteli formában.
Minden kiviteli forma közös
működési alapelve az axiális
átömlést biztosító kamara és
orsó
kialakítása és mozgása. A két fő elem csavart
sokszögprofilú és saját tengelye
körül forog.
E profilok között forgás közben
változó térfogatú terek
keletkeznek, amelyek axiális
mozgást végeznek.
|
|
Az alapkivitel
|
|
|
|
|
SZIVATTYÚK |
SUGÁRHAJTÓMŰVEK |
HIDROMOTOROK |
|
|
A FORCYL többcélú
berendezések az axiális átömlésű, térfogat
kiszorítású szivattyúk csoportjába
tartoznak, kiválóan alkalmasak különböző sűrűségű,
egynemű ill. gázzal, vagy szilárd elemekkel kevert
folyadékok és tisztán gáznemű közeg szállítására. |
Szivattyúk |
A
forgókamarás szivattyúk
kialakíthatók a meghajtó
villanymotorok tengelyében amikor a
szállított hideg közeg intenzíven
hűti a forgórészt.
A villanymotoros kivitelnél elmarad
a külön keret és áthajtó rendszer.
(Lásd jobbra.)
E kiviteli forma igen előnyösen
használható öntözésnél és
bányaszivattyúzásnál.
A forgókamarás szivattyú háza
|
|
|
|
|
Minden termék alapeleme az orsó |
|
|
A működési elv biztosította előnyök: |
- a hatásfok javul, elmaradnak a az
örvénylési, iránytörési veszteségek, |
- nagy viszkozitású anyagok szállítása, |
- érzéketlenség a szállítandó közeg
halmazállapotára, pl. gáztartalmú
folyadék, |
- kémiai - vegyi hatással szemben
ellenálló anyagválasztási lehetőség, |
- szilárd szemcsével kevert közeg
szállítása, |
- a perdületmentes
haladás következtében fellépő nagyobb
áramlási sebesség. |
|
Szivattyú külső
meghajtással |
Működő
alkatrészek megfelelő anyagpárosítása
következtében a FORCYL berendezések
speciális körülmények - kémiai, vegyi hatás,
magas hőmérséklet – esetén is előnyösen
használhatók. |
|
SUGÁRHAJTÓMŰVEK |
A hajózásban teljesen új lehetőséget
teremt a FORCYL vízsugárhajtómű. Az újdonság abban van, hogy a
vízvonal alatt elhelyezett fúvóka a
fordulatszámmal arányosan,
nagysebességű és perdülésmentes
vízsugarat lövell ki, amelynek a
reakcióereje szolgáltatja a
hajtóerőt. A
FORCYL hajtóműben a vízsugarat egy
különlegesen kiképzett
forgókamara és orsó állítja
elő, amelyek azonos
irányban, de nem azonos
fordulatszámon forognak. |
|
Sugárhajtómű a hajózásban |
|
A forgó
elem között a víz úgy halad
keresztül, hogy nem örvénylik, hanem
folyamatosan tengelyirányban halad a
fúvóka felé.
A kilépő oldalon ugyancsak
örvénymentesen hagyja el a víz a
fúvókát.
A hajtóműből kilépő víztérfogat
mennyisége a fordulatszámmal
arányosan változtatható.
|
|
A
különleges kialakítás folytán a
hajtóműben keletkező minden erő a
hajtást szolgálja, így hatásfoka a
hagyományos konstrukciókhoz képest
jobb. A hatásfok javulását segíti
továbbá hogy örvénylési veszteség
nem lép fel. Nagy előnye a hajtóműnek, a
rendkívül jó manőverezési képessége
és sokoldalúsága. Amennyiben a
vízsugár útjába forgó eltérítő elem
kerül beépítésre, úgy a vízi jármű
irányváltoztatása 0 – 360° között
megoldható. Kisebb teljesítményű
vízi járműveknél a hajtómű a kilépő
fúvókákkal együtt forgathatóvá
szerelhető.
|
Műszaki
adatok:
Az eddigi tapasztalatok és mérések
alapján a gyártmányfejlesztés során
a biztosítható műszaki paraméterek: |
|
Műszaki adatok |
Meghajtó motor űrtartalma |
750-1000 cm3 |
250-500 cm3 |
A
meghajtó motor teljesítménye |
kW |
40 |
20 |
A
vízsugárhajtómű fordulatszáma |
1/min |
4000 |
3000 |
Vízszállítás |
l/min |
33 |
25 |
Belépő
diffuzor átmérő |
mm |
45 |
45 |
Kilépő
fúvóka átmérő |
mm |
30 |
30 |
Nyomómagasság a forgókamarában |
bar |
11,4 |
6,4 |
A
vízsugár sebessége |
km/h |
170 |
126 |
Tolóerő |
kp |
114,6 |
64,4 |
Csónaktest sebessége túra siklótest
esetén |
km/h |
80 |
60 |
A
vízsugárhajtómű hatásfoka |
% |
64 |
64 |
A
vízsugárhajtómű hossza |
mm |
950 |
950 |
|
|
|
|
|
|
A
FORCYL vízsugárhajtómű kialakítása
és széles tartományban változtatható
fordulatszáma (10 – 10 000/perc)
miatt mindenfajta vízi járműnél
alkalmazhatóvá teszi: a nagy tengeri
hajóktól a sportcélú kishajókig, vagy sekély merülési
hajóktól a mély merülésűekig. |
|
HIDROMOTOROK |
|
A
Moineau típusú hidrosztatikus
motorok stratora acélcsőbe
vulkanizált alakos spirál
elasztomer.
Az elasztomer vastagságának eltérése
miatt működés során kedvezőtlen
anyagkifáradás jelentkezik, ami
üzemzavart okoz és jelentősen
csökkenti a motorok élettartamát. |
|
|
Eltérő vastagságú
elasztomer |
Egyenvastagságú elasztomer |
|
|
Cégünk az új típusú motor
gyártástechnológiáján alapuló
technikával és berendezésekkel képes
az acélház furatának alakos
előmunkálására, melynek
következtében lehetőség van közel egyenvastagságú elasztomer
vulkanizálására.
Ezzel a kedvezőtlen
kifáradás veszélye kisebb, a motor
élettartama megduplázható!
|
|
|
TALPI
FÚRÓMOTOR - EDM |
Cégünk a Smith International Inc.
céggel közös fejlesztés keretében új
típusú talpi fúrómotort fejlesztett
ki, amely képes magas hőmérsékleten
és agresszív közegben is dolgozni. Az új mélyfúró motor ugyanúgy
pozitív térfogat kiszorítású mint a Moineau típusú motorok, de a
profilkialakítása eltérő, mégpedig
ciklois felületű.
Az „állórész” (kamra) az új típusú
motornál forog, mégpedig a rotorral
(orsóval) egyező irányban, de eltérő
szögsebességgel. Mind a kamra, mind az orsó acél
anyagból készül, így a motor
semmilyen elasztomer anyagot nem
tartalmaz, tehát érzéketlen a
bármilyen gáz, vagy kémiai anyagot
tartalmazó fúróközegre. |
|
Az új
motor alacsony, 100 – 200 f/min,
közepes, 300-400 f/min, és magas,
800-1000 f/min. fordulatszám
tartományokra egyaránt tervezhető,
attól függően, hogy a fúrószerszám
típusa mit igényel. A motor sebessége egyenesen arányos
a bemenő folyadékmennyiséggel. A
motor forgatónyomatéka egyenesen
arányos a motoron létrejövő
nyomáseséssel. Az új motort a profilkialakítása
után „Epiciklois Talpi Fúrómotor” –nak
EDM nevezzük. Cégünk kifejlesztette a motor
gyártástechnológiáját, megépítette
az EDM gyártásához szükséges gépeket
és szerszámokat, valamint
összeállított egy 6 ½ IN méretű
prototípus motort, melyet A
Smith
International Inc. Houstoni üzemében
letesztelt. |
Igény esetén mintát készítünk, vagy
megrendelésükre cégünk a technológiát
átadja. Ugyancsak rendelkezünk a Moineau
motorok rotorjainak befejező
köszörülési technológiájával is.
|
|
|
|